Kampeer innovaties op de Jaarbeurs
Een camperchassis van lichtgewicht composiet, een caravan-prototype met hulpmotor en een speciaal voor de camper ontwikkelde bench zodat de hond ook veilig mee kan op vakantie – op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober) bárst het van de innovaties.
Lichtgewicht bouwen, comfort en gemak: dat zijn de belangrijkste trends in de kampeerwereld. Loungebanken waarin je tot aan je heupen wegzakt, panorama-dakramen die je een cabriogevoel geven: caravan- en camperfabrikanten verzinnen steeds weer nieuwe dingen om kampeerders elk jaar opnieuw het ‘wow’-gevoel te laten beleven.
Elektrisch aangedreven e-Coco caravan
Zulke innovaties zijn terug te vinden in de nieuwe Dethleffs Pulse: een camper die opvalt door z’n bijzondere interieur en door ingenieus weggewerkte led-strips die de camper ruimtelijker doen lijken. Dethleffs komt met nóg een innovatie naar Utrecht: de e-home Coco, de eerste caravan met een eigen elektrische aandrijving die verwerkt is in de as. Dit stelt ook auto’s met een relatief lichte motor in staat om een caravan te trekken. En rijders van elektrische auto’s kunnen ook opgelucht ademhalen. De e-home Coco kan namelijk getrokken worden door iedere auto met een trekgewicht van hooguit 100 kilo. De e-home Coco wordt gezien als dé mijlpaal voor de duurzaamheid en het dagelijks gebruik van een caravan.
Designstudie Harmony-3
Een andere trend wordt gevormd door fabrikanten die een streep zetten door de gebruikelijke houtkleuren in caravans en campers – dat wordt zelfs extreem doorgevoerd in de Harmony-3, een studiemodel van de Duitse fabrikant Bürstner dat qua inrichting eerder doet denken aan een penthouse in New York dan aan een caravan.
Camperprimeur in composiet
Een absolute innovatie op het gebied van steeds lichter bouwen zien we bij Hymer, met de B-klasse Modern Comfort. Deze camperprimeur combineert twee noviteiten: hij is én gebouwd op de nieuwe Mercedes Sprinter én uitgevoerd met een revolutionair onderstel waarbij traditioneel staal op cruciale plekken is vervangen door hoogwaardige kunststoffen. Dat Super Light Chassis levert een gewichtsbesparing op van tientallen kilo’s, terwijl het camperchassis niets aan stijfheid inboet.
Servicebox bij caravans
Innovatieve slimmigheidjes zijn de servicebox van Knaus, met alle water aan- en afvoeren, elektra en het aftappunt van de boiler achter één en hetzelfde serviceluik en de innovatieve oplossing van camperfabrikant Carthago voor het vervoer van (elektrische) fietsen in de zogenaamde campergarage: door die ter hoogte van de voorwielen iets dieper uit te voeren, vinden de fietsen gemakkelijk een parkeerplek in de camper.
California-XXL
Een innovatie bij de campervans komt voor rekening van Globe-Taveller, die met een in eigen beheer ontwikkeld kunststof dak en achterkant de stroomlijn van de campervan verbetert. En zich daarmee ook onderscheidt met een opvallend uiterlijk in dit campersegment. Ook nieuw bij de campervans is de XXL-variant van de populaire California, ontwikkeld door Volkswagen. VW gebruikt daarvoor z’n eigen Crafter en voorziet ‘m van een opvallend interieur.
Fikkie veilig mee in de camper
Bij de accessoires en toebehoren valt Sumosprings op: een nieuwe oplossing om slappe achtervering van trekauto’s te versterken zodat ze – met een caravan aan de trekhaak – minder snel doorslaan bij hobbels in het wegdek. En speciaal voor hondenbezitters ontwikkelt Hotz accessoires om trouwe viervoeters veilig mee op vakantie te kunnen nemen. Zoals een speciale bench voor campers die voorkomt dat Fikkie door de camper suist als er ‘ns flink geremd moet worden.
Dit, en veel meer, zie je op het Innovatieplein en de Innovatieroute van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober). Kamperen, reizen, roadtrips: het is populairder dan ooit. Tot ziens in Utrecht!