Rooskleurige toekomst voor Nederlandse campings

Experts van ABN AMRO voorspellen een rooskleurige toekomst voor campings in Nederland. 70% van de gasten komt uit eigen land en zelfs Zwitserse, Spaanse en Zweedse kampeerders weten ons land steeds vaker te vinden. 

Buitenlandse kampeerders zijn goed voor 30% van de overnachtingen op Nederlandse campings, met onze Oosterburen uiteraard als grootste groep. Het aantal bezoekers uit Zwitserland is de laatste 10 jaar gegroeid met 189% naar 107.000 en ook de Zweedse en Spaanse kampeerders weten de weg naar Nederland vaker te vinden, met stijgingen van respectievelijk 60 en 53% sinds 2014. Het kampeerseizoen lijkt ook steeds langer te worden, zo concludeert ABN AMRO. Het aandeel overnachtingen in het traditionele hoogseizoen van mei tot en met augustus daalde tussen 2012 en 2024 van 80 naar 74%. Oftewel: kamperen in Nederland buiten die periode werd juist alsmaar populairder en is nu goed voor ruim een kwart van alle overnachtingen.

Gratis annuleren

Het is belangrijk dat campinghouders inspelen op de veranderende boekingsvoorkeuren van kampeerders. De mogelijkheid om gratis te annuleren levert ruim 30% meer boekingen op, tegen slechts 15% meer annuleringen. Campinggasten willen bovendien graag een vrije keuze bij het kiezen van de aankomstdag. Vrijdag, zaterdag en maandag zijn de meest populaire incheckdagen, maar er zijn ook veel kampeerders die liever op een andere dag aankomen. Daarnaast blijkt dat ruim 20% meer dan zes maanden van tevoren reserveert en 44% boekt tussen drie en zes maanden van tevoren. Een (online) boekingskalender die korter is, ontmoedigt mogelijk terugkerende gasten om al vroeg een plek te reserveren.

Alle info over het rapport van ABN AMRO vind je hier.