Beladen & Rijden

We beginnen met beladen van je caravan. Probeer de rechter- en linkerkant even zwaar te maken zodat beide caravanbanden met even veel wieldruk worden belast. Lichte spullen (zoals kleding) gaan in de bovenkastjes, zware bagage – voortent, tentstokken, opvouwstoelen, proviand – plaats je zoveel mogelijk recht boven de as van de caravan. Qua kogeldruk (het gewicht waarmee de dissel op de trekhaak drukt) hou je het maximale aan: zo’n 60-70 kg voor de meeste auto’s.

Kritische snelheid
Elke aanhanger heeft z’n eigen ‘kritische snelheid’: de snelheid waarbij de caravan een lichte pendelbeweging gaat maken. Overschrijd je die snelheid, bij voorbeeld heuveltje-af, dan gaat je caravan zeker slingeren. Remmen is dan de enige remedie. Door een caravan goed te beladen gaat ook je ‘kritische snelheid’ omhoog. Voelt de caravan dus al bij 80-90 km/u instabiel aan, zoek dan even een parkeerplaats. Verplaats zware bagage naar de as van de caravan en zorg voor voldoende kogeldruk.

Opletten met fietsendragers
Geen Nederlander die z’n fietsen thuislaat op vakantie. Maar: waar laat je ze onderweg? Er zijn fantastische fietsendragers te koop voor zowel de dissel als achterop de caravan. Maar: vooral achterop zijn ze van grote invloed op de ‘kritische snelheid’ van de auto/caravan-combinatie (zie boven). De beste plek voor je fietsen is ín de caravan, en dan het liefst boven de caravan-as. Onhandig? Ja. Maar wel de beste plek. Elke andere plek stelt hoge eisen aan je beladings-skills…

Remmen of gasgeven?
Iedereen heeft wel zo’n zwager die tijdens verjaardagen vertelt dat je gás moet geven als je caravan gaat slingeren. Onzin. Er is maar één remedie: REMMEN. Daarmee daalt je ‘kritische snelheid’ en kom je weer in veiliger regionen terecht. Als je uitgebibberd bent, check dan je belading op een parkeerplaats (zie boven). Meestal is daar iets mee mis. En geef je zwager een veger-en-blik als-ie jarig is. ‘Voor je caravan’, zeg je er dan bij, met een knipoog.

Stabilisatorkoppeling
Het zijn hardnekkige mythes: dat je met een stabilisatorkoppeling sneller kunt rijden of dat belading er niet meer toe doet. Zo’n stabilisatorkoppeling dempt slingerbewegingen in een vroeg stadium en dat rijdt comfortabel. Maar dat is ook een risico: je voelt slingerbewegingen niet meer in je stuur. Neem het beladen van je caravan dus serieus en overdrijf je snelheid niet – het is tenslotte vakantie. Kraakt je koppeling? Dan doet-ie z’n werk juist goed. Nooit invetten!

Cursus caravanrijden
Het leukste cadeau voor een beginnend caravanner? Een cursus caravanrijden! Niet alleen een hartstikke leuke dag, maar je leert in de praktijk waar je rekening mee moet houden. Hoe reageer je op de zuiging van zo’n voorbijrazende touringcar? Hoe maak je een noodstop, hoe rij je in de bergen? Maar wat dacht je van parkeren op de camping? Met één hand aan het stuur je caravan achteruit op de staanplaats oprijden? Dat levert je zeker jaloerse blikken op van mede-kampeerders…

Meer lezen