Veiligheid voorop bij het testcentrum van Erwin Hymer Group
De Erwin Hymer Group (EHG) opende in 2018 een testcentrum voor alle campers en caravans die tot het concern behoren. Als locatie werd het terrein gekozen van onderstelspecialist Goldschmitt, dat eveneens tot EHG behoort. Veiligheid staat hier voorop!

Bron: Auto Bild Reisemobil en AutoWeek
De redactie van het Duitse blad Auto Bild Reisemobil liet zich uitgebreid informeren door en bij EHG. Allereerst ligt de nadruk in het testprogramma op de rijdynamica en de rijstabiliteit. Het testparcours ligt op een verlaten vliegveld en daar voeren de testrijders verschillende uitwijktests uit, zoals met een grote camper van het merk Niesmann+Bischoff. Hoewel de snelheid telkens wordt verhoogd, haalt de uit de kluiten gewassen camper geen gekke streken uit: “hij doet zwaarlijvig en traag aan bij het ronden van de pylonen, maar nimmer ligt gevaar op de loer dat hij zal omkiepen. Nee, hij volgt de heftige stuurbewegingen van de testpiloot juist braafjes op. Met ons gaat het veel minder goed, want al na een paar rondjes op de passagiersstoel worden we langzaam maar zeker zeeziek. Onveilig voelt het echter nooit“, aldus de Duitse redacteur. De testrijder van EHG verklaart: “Deze grote integraalcampers gedragen zich in het grensbereik erg rustig. Dat danken ze aan hun lange wielbasis, het vrij lage zwaartepunt en het feit dat het ESP al in een vroeg stadium ingrijpt.”
Hoog zwaartepunt, korte wielbasis
De volgende testkandidaat is een Bürstner-buscamper in de korte 540-versie, met een hoog dak en een hefbed. “Een dergelijk model is het meest uitdagend als het om rijdynamiek gaat, want het zwaartepunt ligt hoog en de wielbasis is kort”, zegt de testrijder. Bürstner neemt echter geen risico’s en laat alles uitgebreid testen voordat een model in serieproductie gaat. De testcoureur verhoogt de snelheid en trekt wild aan het stuur. De compacte campervan rolt daarop inderdaad veel meer om zijn as dan een grote integraalcamper als de Niesmann+Bischoff, maar het ESP grijpt effectief in. Ten minste drie wielen blijven altijd in contact met de weg. “Onze interne criteria voor rijveiligheid gaan veel verder dan de wettelijke vereisten”, zo benadrukt de Geschäftsführer van het EHG Test Center. “Veel onderstelfabrikanten hebben met ons samengewerkt om hun dynamische regelsystemen te kunnen verbeteren. Dit komt natuurlijk de gehele branche ten goede, inclusief onze concurrenten die zelf niet testen.”

Ook caravans worden getest
Ook de caravans van de Erwin Hymer Group moeten aan de bak op het testparcours, zoals een compacte Eriba Touring die achter een personenauto is gehangen. Voor de objectieve registratie van de slingerbeweging van de caravan is een geavanceerde opstelling ontwikkeld. Die bevat behalve giersensoren in de caravan (die de neiging van de caravan om om zijn eigen as te draaien registreren) ook supersnelle GPS-sensoren op zowel de caravan als de trekauto. Met behulp van de centrale computer op de achterbank van de auto worden alle parameters niet alleen geregistreerd, maar ook weergegeven op een display op het dashboard.

Zwaartepunt berekenen
Op het testcentrum heb je verder nog een duurtestbaan, waarmee 1.000 afgelegde praktijkkilometers bij normaal gebruik worden gesimuleerd. Dat is inclusief een ‘wasbord’, waarop alles binnenin de camper flink door elkaar wordt gerammeld, maar wel netjes op z’n plek blijft. In een hal op het terrein kantelen de technici campers ver voorover om zo het echte zwaartepunt te kunnen bepalen. “Als de hefhoogte achteraan toeneemt, verschuift het gewicht van de achteras steeds meer naar de vooras; aan de hand van het verschil kunnen we het zwaartepunt berekenen en zo controleren of dit binnen het bereik blijft dat de chassisfabrikant in zijn montagerichtlijnen heeft opgegeven”, aldus het hoofd van het EHG Test Center.

15 metingen per camper
De methode voor het berekenen van het zwaartepunt is ontwikkeld in het EHG Test Center in samenwerking met de Universiteit van Stuttgart. Voor de zekerheid worden maar liefst 15 metingen per camper uitgevoerd. Tevens worden op het testcentrum CO2-tests gedaan, want elke camper moet immers voldoende geventileerd zijn. Om dit te meten, worden op verschillende punten sensoren geplaatst, waarna een gasfles CO2 aanvoert en gloeilampen voor een gelijktijdige verwarming zorgen.
Wil je meer weten en lezen? Klik hier voor het complete artikel van AutoWeek.
