Opladen elektrische auto in Oostenrijk dubbel zo duur als in Nederland
Met de elektrische auto op vakantie is qua oplaadmogelijkheden alsmaar eenvoudiger geworden de afgelopen jaren. Maar er blijkt een (heel) groot verschil in laadkosten. Zo kost een kilowattuur stroom in Oostenrijk twee keer zoveel als in Nederland.

In heel Europa heeft inmiddels 1 op de 5 campings een of meerdere eigen laadpalen voor elektrische auto’s. Nederland is daarin zelfs koploper, met ruim 36% van de campings waar je de accu van je EV kunt opladen. Bovendien is er op weg naar je vakantiebestemming meer dan voldoende keus uit laadstations, zoals snelladers om de 23 kilometer in Duitsland en elke 38 kilometer in Frankrijk. Bij openbare laadpalen in Nederland kost het gemiddeld €0,50 per kWh, volgens de ANWB. Op vakantie is het echter oppassen geblazen, want daar kunnen de tarieven door het dak gaan.
Steeds meer dure laadsessies
Uit data van de ANWB blijkt dat dure laadsessies in het buitenland steeds vaker voorkomen. In Oostenrijk moest in ruim 21% van de laadsessies gemiddeld meer dan €1 per kilowattuur worden betaald, dus het dubbele van wat we hier gewend zijn. Ook in Frankrijk, Italië, Duitsland en Zwitserland is er een sterke stijging in het aantal dure laadsessies. In Luxemburg en België is juist een daling zien.
€700 voor laadpaalklevers
In sommige gevallen werden Nederlandse vakantiegangers geconfronteerd met rekeningen van honderden euro’s. Dat was niet zozeer het gevolg van dure stroom, maar van het tarief voor het zogenaamde laadpaalkleven: betalen voor de tijd dat je met de auto aan de laadpaal ‘hangt’. Sommige laten hun auto dan enkele dagen of zelfs de hele vakantie aan die paal hangen en da is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Zo moest een Nederlander €731 in een Oostenrijkse parkeergarage betalen voor 4,5 dag aan de lader en een ander betaalde €719 bij Disneyland Parijs, waar hij of zij wonderbaarlijk genoeg maar liefst 2,5 week de oplaadpaal bezet hield. Ook dichter bij huis kan het in de papieren lopen als je niet oplet: Hof van Saksen rekende €191 voor een auto die 4 dagen aan de lader hing.
Opletten in Italië en Duitstalige landen
Vraag of check altijd van tevoren bij de camping welke tarieven gelden voor het opladen van de elektrische auto. In de app van je laadpasaanbieder kun je sowieso in de meeste gevallen zien welke tarieven gelden bij openbare laadpalen of in parkeergarages. Hieronder zie je per vakantieland wat een kWh gemiddeld kost, waarbij het in vergelijking met het Nederlandse prijsniveau dus vooral opletten geblazen is in de Duitstalige landen en Italië.
