Ruim de helft van de kampeerautokopers kiest voor halfintegraal

Halfintegrale campermodellen zijn veruit de populairste keuze voor kopers van een nieuwe kampeerauto. Uit een analyse van brancheorganisatie Kampeer & Caravan Industrie (KCI) blijkt 52% van de nieuw verkochte campers in Nederland dit jaar van dat type.

Van de ruim 2.200 nieuwe campers die in de eerste 7 maanden van 2025 werden geregistreerd in Nederland, zijn er zo’n 1.160 een halfintegraal model – al dan niet met een alkoof. Bij dit type kampeerauto is de bestuurderscabine van het basisvoertuig helemaal intact gelaten en daarachter en erop is de opbouw van de camper gerealiseerd. Een alkoof is dan nog eens een extra, aparte slaapruimte boven de bestuurdersstoelen. Het percentage van 52 dit jaar tot nu toe is flink hoger dan het aandeel van 47% in heel 2024 voor de halfintegraal modellen.

1 op 8 is integraal

Als er van het oorspronkelijke basisvoertuig (doorgaans een bestelwagen zoals een Fiat Ducato of Mercedes Sprinter) aan de buitenkant niets meer zichtbaar is en de cabine vrijwel volledig onderdeel van de binnenruimte is, dan is er sprake van een integraalcamper. Daarvan werden in de maanden januari tot en met juli dit jaar 283 nieuwe exemplaren verkocht, oftewel zo’n 12,5% van de totale camperverkoop. Dat percentage is grofweg hetzelfde als in kalenderjaar 2024.

Compacte campervans

Daar waar het aandeel van de halfintegraal-modellen dit jaar tot en met juli met 5 procentpunten steeg, daalde het aandeel van de campervans en buscampers juist daarmee. In heel 2024 was zo’n 38% van de nieuwe kampeerauto’s een omgebouwde bestelbus, waarbij de carrosserie van het complete basisvoertuig volledig intact blijft. In de eerste 7 maanden van 2025 bedroeg het aandeel van deze compacte campers ongeveer 1/3 van de totale camperverkoop. Bijna 740 stuks reden de showrooms uit.

Ook interessant voor jou