De campers van Airstream zijn lang niet zo gigantisch als hun caravans
Airstream ken je natuurlijk van de iconische All You Need is Love-caravan van Robert ten Brink. Maar dit typisch Amerikaanse merk bouwt ook campers. En die zijn nog redelijk handzaam qua formaat.

Voor de gemiddelde Airstream-caravan heb je een joekel van een trekauto nodig, aangezien de caravans zelf ook behoorlijk uit de kluiten zijn gewassen. Hoewel ze met de ‘Basecamp’ inmiddels ook een modelletje hebben dat slechts een meter of 5 lang is en iets meer dan 2 meter breed, gaat het vlaggenschip ‘Classic’ al richting de 9 meter. Die laatste heeft overigens ook nog eens een vanafprijs van maar liefst 185.000 Amerikaanse dollars. Als je dan weet dat Airstream ook kampeerauto’s produceert, zou je volgens het principe ‘groot, groter, grootst’ ook echte joekels verwachten. Niets is echter minder waar, want ze blijken het op dat vlak vrij bescheiden te houden. Behalve met de prijs dan.
Fiat van 6,40 meter
De campers die Airstream bouwt, zijn nagenoeg allemaal gebaseerd op de Mercedes Sprinter. Op eentje na dan, want de ‘Rangeline’ (zie foto beneden) heeft de Fiat Ducato als basis, hoewel die Fiat in Amerika dan weer Dodge heet. Die Rangeline lijkt op het eerste gezicht een doodgewone Fiat-bus met hefdak, maar toch blijken kosten noch moeite gespaard, ook getuige de vraagprijs van 160.000 dollar. En dat is dan de goedkoopste Airstream-camper die er momenteel is. Deze variant is 6,40 meter lang en op dat chassis is ook menig Europese campervan gebouwd. Anders dan de dieseltjes die wij gewend zijn, is de Rangeline voorzien van een 3,8 liter V6-motor met 276 paardenkrachten.
Lees verder onder de foto.

Mobiele kantoorruimte
Van alle Airstream-campers vallen er 8 onder de noemer ‘Interstate’, zoals de uitvoering 24GT op de foto bovenaan dit artikel. Wellicht dat het van buiten doet denken aan een grote taxibus, maar ook met dit model zijn de Amerikanen van binnen weer flink aan de slag gegaan. De motorisering is met een 2.0 liter 4-cilinder diesel en 208 pk nog vrij bescheiden, maar dat is de prijs van 284.000 dollar niet bepaald. Net als het gewicht van ruim 5.000 kilogram. De lengte van de Interstate 24GT bedraagt zo’n 7,5 meter; afmetingen die wij hier in Europa ook wel gewend zijn voor een kampeerauto. Denk verder aan vierwielaandrijving, luchtvering en zelfs een mobiele kanto0ruimte.
Bezorgbus van Albert Heijn
De vaandeldrager in het camper-assortiment van Airstream is de Atlas (zie foto beneden), maar ook dit model is lang niet zo opvallend als de caravans van het merk. Mocht je ‘m in het knalblauw tegenkomen, zou je ‘m wellicht aanzien voor de bezorgdienst van Albert Heijn. Het prijskaartje van 334.000 dollar (!) verraadt echter zijn ware aard. Hij heeft dezelfde 2.0 dieselmotor aan boord als de Interstate 24GT, is net zo lang en weegt met 5.500 kilogram net ietsje meer. Deze Amerikaanse interpretatie van het concept ‘halfintegraal camper’ is voorzien van een uitschuifbare zijwand met daarin een zeer riant uitklapbaar tweepersoons bed. De badkamer is er eentje waar je je thuis ook niet voor zou schamen en verder is natuurlijk alle denkbare luxe aan boord.







