Europese Commissie tegen tachograafplicht voor zware campers
Zware kampeerauto’s moeten in principe worden uitgerust met een tachograaf, net als vrachtwagens. De Europese Commissie heeft zich nu echter klip en klaar uitgesproken tegen die plicht.

Over de tachograafplicht heerste veel onduidelijkheid en is zelfs door het Europese Hof van Justitie behandeld. De Zweedse overheid wilde een uitspraak over personenvoertuigen die óók goederen kunnen vervoeren én woonruimte hebben. Het oordeel luidde dat een tachograaf verplicht is in een zware camper, maar desondanks ontstond er veel verwarring. Elk land blijkt de regels toch anders te interpreteren en daarom ging de Europese Commissie zich ermee bemoeien.
Gebruiksdoel leidend
De tachograaf is in principe bedoeld voor beroepschauffeurs, en veel van de zwaardere campers zijn gebouwd op het chassis van een vrachtwagen. De Europese Commissie wil dat er een duidelijk verschil wordt gemaakt op grond van het gebruiksdoel en dat is voor een kampeerauto natuurlijk louter privé en niet om goederen te vervoeren. Uit een nieuw maatregelenpakket blijkt nu dat EU-lidstaten voor campers zwaarder dan 7.500 kilogram de tachograaf niet verplicht hoeven te stellen, voor zover de camper niet commercieel wordt ingezet.
Rij- en rusttijden
De Europese landen mogen de bestuurders van zware campers ook vrijstellen van de regels voor rij- en rusttijdenregels, maar dat geldt dan alleen binnen die betreffende lidstaat. Alleen wanneer landen die regels van elkaar erkennen, mag je ook in het buitenland zonder tachograaf rijden.






