Feiten en fabels over 4.250 kg met rijbewijs B: de stand van zaken
Onlangs werd in Europees verband ingestemd met een voorstel om het mogelijk te maken dat je met een B-rijbewijs een kampeerauto van maximaal 4.250 kilogram mag besturen. De daadwerkelijke invoering duurt echter nog even.

De afgelopen jaren werd binnen de Europese Unie veel gepraat over het ophogen van het maximale gewicht van kampeerauto’s, zodanig dat je die met het ‘gewone’ B-rijbewijs nog mag besturen. Enerzijds om de gevolgen van gewichtstoename door bijvoorbeeld verplichte veiligheidsvoorzieningen op te vangen, anderzijds om het toenemend aantal camperaars niet met extra, kostbare rijopleidingen op te zadelen. Daarnaast is extra gewicht een logisch gevolg van elektrificatie, omdat de benodigde accu’s nu eenmaal zwaar zijn. Er is nu in elk geval overeenstemming binnen Europa bereikt over het feit dat de ophoging van het maximale campergewicht onder rijbewijs B wordt opgenomen in de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn.
Alternatieve brandstoffen
Velen dachten misschien dat ‘de 4.250 kg’ al direct van kracht is, maar niets is minder waar. Althans, voor zover het campers betreft die door reguliere fossiele brandstof worden aangedreven, oftewel benzine dan wel diesel. Wat namelijk wél al sinds medio 2025 geldt, is dat het B-rijbewijs volstaat om een camper tot 4.250 kilogram te besturen die wordt aangedreven door ‘alternatieve’ brandstof. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) stelt daarvoor als voorwaarde dat het ‘een auto’ betreft die niet ‘volledig’ op benzine of diesel rijdt, maar bijvoorbeeld op elektriciteit of LPG. Je moet bovendien minstens 2 jaar in bezit zijn van het rijbewijs, de regeling geldt alleen binnen Nederland en je mag niet met een aanhanger rijden.
Lidstaten aan zet
Terug naar de ‘gewone’ campers op benzine en diesel en in feite ‘alle’ campers, ongeacht de soort aandrijving of brandstofsoort: nu in Europa de contouren van de nieuwe rijbewijsrichtlijn zijn geschetst en het Europees Parlement er in oktober 2025 mee heeft ingestemd, zijn de lidstaten aan zet. Het woord ‘richtlijn’ zegt het in feite al: elke lidstaat mag binnen bepaalde kaders zélf gaan bepalen onder welke voorwaarden de automobilisten met rijbewijs B een zwaardere kampeerauto mogen besturen. Feit is dat ook in Nederland die verhoging van het maximale gewicht er komt, maar een fabel is vooralsnog dat je daarvoor een extra rijexamen moet gaan afleggen.
Uiterlijk 2030
Over die aanvullende voorwaarden voor Nederland moeten simpelweg nog heel veel beslissingen genomen worden. En pas dán -naar verwachting uiterlijk in 2030– kun je met rijbewijs B de weg op met een camper tot 4.250 kg. Of je daarvoor alleen maar 2 jaar rijervaring nodig hebt, een extra opleiding moet volgen, een paar losse rijlessen moet nemen en/of opnieuw examen moet doen… dat is nu nog de vraag. Branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI) gaat er in elk geval alles aan doen om te voorkomen dat er een hele kerstboom aan regels wordt opgetuigd.






