Kamperen in Duitsland brengt €21 miljard in het laatje
Het Duitse bureau voor toerisme (DWIF) heeft becijferd dat er in 2024 een recordaantal kampeernachten is geboekt bij onze Oosterburen. Dat ging gepaard met eveneens een recordbedrag aan uitgaven door kampeerders.

Voor Nederlandse kampeerders is Duitsland een zeer populaire bestemming, al sinds jaar en dag. Dat geldt tevens voor toeristen uit andere landen en de Duitsers zelf gaan ook graag naar de camping in eigen land. Volgens de cijfers van toerismebureau DWIF resulteerde dat vorig jaar in het indrukwekkende aantal van 74 miljoen kampeernachten, waarvan 55 miljoen op officiële campings. In totaal spendeerden de kampeerders in 2024 het duizelingwekkende bedrag van €20,8 miljard. Niet alleen op de camping overigens, want de rekenmeesters becijferden dat ruim 1/3 daarvan in de kassa’s van bijvoorbeeld lokale winkeliers en restaurants vloeide.
Bijna 7% groei
Deze nieuwe cijfers uit Duitsland tonen eens te meer aan hoe groot de economische impact van kamperen is. De totale uitgaven door kampeerders stegen vorig jaar met bijna 7% ten opzichte van 2023 en de lokale economie profiteert ontegenzeggelijk mee. Brancheorganisatie Caravaning Industrie Verband (CIVD; de Duitse evenknie van onze Kampeer en Caravan Industrie – KCI) benadrukt die betekenis: “Veel toeristen kiezen voor bestemmingen weg van de klassieke hotspots. Kamperen biedt gemeenten en investeerders, vooral in landelijke of minder populaire gebieden, de kans om toeristische infrastructuur te ontwikkelen met relatief bescheiden investeringen.”