Risico’s camper kopen in Duitsland
We kennen ze allemaal, de kampeerbeurzen bij onze buren: de CaravanSalon in Düsseldorf, de CMT in Stuttgart, de campingbeurs in Essen. Daar lonken de prijskaartjes van met name campers, die zo maar tienduizend euro goedkoper lijken dan in Nederland. Maar of je daar nou een camper moet kopen? Lees hier over de haken & ogen.
De prijskaartjes van campers zien er beduidend sympathieker uit dan in Nederland. Dat zien we op beurzen, maar ook bij Duitse handelaren en zelfs merkdealers. Daar kun je van alles van vinden en dat doén we dan ook: er zijn namelijk maar weinig landen met dezelfde ‘luxe-belasting’ als de Nederlandse belasting op personenauto’s en voertuigen. Inderdaad: de BPM.
Roze bril
En hoe vervelend (ook) wij dat ook vinden: door die BPM pakt dat Duitse prijskaartje opeens 13.000 tot 15.000 euro duurder uit zodra je je droomcamper in Nederland op kenteken zet. Dat BPM-bedrag is nog best lastig te berekenen en hangt af van chassis, motor en allerlei voorzieningen aan boord: een wiskundig algoritme waarvan Duitse verkopers niet of nauwelijks op de hoogte zijn. Met een roze bril op de neus kún je als calculerende consument misschien een paar duizend euro voordeel behalen op zo’n nieuwe kampeerauto. Maar dat is niet zonder risico’s…
Risico’s
Want na die prachtige offerte… Dan komt ‘t. Dan mag je je nieuwe camper (of caravan) gaan ophalen bij de verkoper die misschien wel tegen de Oostenrijkse grens is gevestigd. En met een beetje geluk krijg je de verschillende systemen dan netjes uitgelegd. In het Duits natuurlijk, zónder Nederlandse handleiding. En hoe denk je je nieuwe vakantieknuffel mee te nemen naar Nederland? Een Nederlands ééndagskenteken is niet toegestaan in Duitsland en rijden op Duitse handelaarskentekenplaten: daar zit je verkoper ook niet op te wachten, want hoe krijgt-ie ze ooit weer van je terug?
[mk_button dimension=”flat” size=”large” url=”https://www.camp-to-go.nl/dealers/” align=”center” bg_color=”#9fc937″ btn_hover_bg=”#abc960″]Bekijk hier de Nederlandse dealers[/mk_button]
Papieren rompslomp
Vervolgens krijg je te maken met de papieren rompslomp rond de invoer, de aanvraag van een tijdelijk kenteken voor de rit naar de Rijkswegdienst voor het Wegverkeer (RDW). En dan volgt het ‘schouwen’ van je nieuwe aanwinst bij de RDW. Maar eerst nog de kosten voor de verzekering voor die ene dag: WA of toch maar all-risk? Dan volgt de rit naar een van de RDW-stations, maar vergis je niet in de wachttijden ter plaatse. En vervolgens mag je daar zelf de aangifte voor de BPM invullen en in een grote bus deponeren. En dan maar hopen dat je die berekening op de juiste manier hebt gedaan en per ongeluk toch niet voor een paar duizend euro extra wordt aangeslagen omdat je een fout hebt gemaakt…
Wil je nog meer vakantietips over Duitsland? Abonneer je dan op onze Duitse kampeertips-nieuwsbrief. Dan krijg je ook suggesties voor leuke campings.