Met de Roofroomer uit Servië wordt elke auto een camper
Heb je een trekhaak én dakdragers op je auto, ga je graag kamperen, maar heb je geen caravan of vouwwagen om mee te nemen? Dan is de Roofroomer uit Oost-Europa wellicht iets voor jou.

Roofroomer is een familiebedrijf uit Servië en heeft met de ‘Native’ een product ontwikkeld dat een standaardauto kan ombouwen tot camper. Met daarbij volgens de bedenkers toch “het beste van twee werelden”: de mobiliteit en het gebruiksgemak van een gewoon voertuig met het extra comfort en de functionaliteiten van een camper. De Roofroomer Native is ontworpen en gepatenteerd door een werktuigbouwkundig ingenieur met 10 jaar ervaring in constructieberekeningen en de auto-industrie.
Minimaal 115 centimeter
De Roofroomer Native wordt in 2 varianten aangeboden: model 200 is bedoeld voor grotere auto’s en de 185 is geschikt voor ‘mid-size’. Het doet denken aan een kampeermodule zoals die wel eens achterop een pick-up truck wordt gebruikt, maar jouw ‘normale’ auto dan wel SUV heeft natuurlijk geen laadbak om die campercabine in te plaatsen. En daar hebben de Serviërs dus iets op bedacht. Je hebt doorgaans overigens wél een SUV-model nodig, want er is minimaal een hoogte nodig van 115 centimeter (zie afbeelding) tussen de kogel van de trekhaak en de dakrails om de Native 185 te kunnen monteren.
Lees verder onder de afbeelding.

Vereisten aan de auto
Andere vereisten om het kleinste model Roofroomer te kunnen gebruiken zijn een minimale daklast van 65 kilogram en kogeldruk op de trekhaak van 75 kilogram. De cabine plaats je in dat geval relatief eenvoudig bovenop én achterop je auto. Bovenin slaap je dan in een redelijk ruim bed van 190 x 140 centimeter en je hebt ook de beschikking over een keukenblokje met kraan en spoelbak, een douche-installatie en stopcontacten. Eenmaal op de camping is het natuurlijk ook mogelijk om de cabine los neer te zetten.
'Geen belemmeringen'
Het totale gewicht is 110 kilogram en dankzij een doordacht hefsysteem kan de Roofroomer Native door één persoon worden ge(de)monteerd. Naar verluidt bedraagt de prijs zo’n €12.000 en de fabrikant zegt dat zij in de Europese wet- en regelgeving ‘geen belemmeringen’ zijn tegengekomen om de cabine op de openbare weg te mogen gebruiken.






