Onduidelijkheid over Italiaanse regels voor fietsendragers
Als je door Europa reist met fietsen op een drager aan de achterkant van je auto, caravan of camper, dan is Italië een van de weinige landen waar je verplicht bent om een rood-wit gestreept waarschuwingsbord te bevestigen. Er was sprake van versoepeling, maar daar is nu weer onduidelijkheid over.

Het waarschuwingsbord dat de Italianen voorschrijven, moet aan de volgende eisen voldoen:
- afmetingen: minstens 50×50 centimeter
- materiaal: metaal
- diagonaal rood-wit gestreept
- vijf rode strepen
Heb je het bord niet of ondeugdelijk op de drager of de fietsen bevestigd, dan riskeer je een boete van 87 euro. De plicht voor het waarschuwingsbord zou gaan vervallen voor fietsendragers die op de trekhaak van de auto of camper zijn gemonteerd, waar de witte kentekenplaat voor aanhangwagens op bevestigd is en die eigen achterlichten hebben. Heb je een andersoortige fietsendrager, die bijvoorbeeld op de achterwand van de camper of caravan is bevestigd of op een andere manier achterop de auto, dan zou de Italiaanse plicht voor het waarschuwingsbord in stand blijven.
ADAC juicht te vroeg
De regels werden in de afgelopen jaren al eens aangepast, maar toen bleken sommige leveranciers van fietsendragers in opstand te komen. De gezaghebbende Duitse mobiliteitsclub ADAC (zusterorganisatie van onze Nederlandse ANWB) communiceerde begin 2025 meermaals dat de kwestie onlangs was voorgelegd aan een rechter en dat die bovenstaande nieuwe regel had bevestigd. Nu blijkt daar volgens de collega’s van hun Italiaanse zusterclub echter geen sprake van. Over de fietsendrager op de trekhaak heerst momenteel juridische onduidelijkheid. Oftewel: vooralsnog gewoon die markeringsborden monteren! Overigens zijn ook de Italiaanse regels voor het -al dan niet- verbod op het gebruik van vierseizoenen- en winterbanden in de zomer nogal onduidelijk. Althans, op het Nederlandse kentekenbewijs staat niet de info die de Italianen als grondslag gebruiken.
Ook in Spanje en Portugal
Om het nóg wat onduidelijker te maken: als de lading op de drager de volle breedte van je auto, camper of caravan beslaat, dan moet je in Italië zelfs twee borden links en rechts bevestigen. Overigens is het rood-wit gestreepte bord achterop de fietsendrager ook verplicht in Spanje, hoewel de regel daar is dat er in principe maar drie in plaats van vijf rode strepen op mogen staan. Of de Spaanse dan wel Italiaanse oom agent erg fanatiek zal zijn in het tellen van strepen en ook daadwerkelijk op zijn eigen strepen gaat staan, dat kunnen we helaas niet inschatten. Dus mocht je zowel in Italië als in Spanje komen met fietsen achterop, zorg dan dat je van beide varianten een exemplaar bij je hebt. Ook in Spanje geldt de regel van twee borden bij een lading over de hele breedte van het voertuig, en boetes starten bij 200 euro. Het voorschrift in Portugal is hetzelfde als in Spanje, alleen de boetes zijn daar wat lager: vanaf 120 euro. Steekt je lading meer dan een meter uit, dan ben je Oostenrijk en Frankrijk ook verplicht om die te markeren.