Prijsstijging tolwegen in Frankrijk blijft in 2026 binnen de perken
De Franse snelwegbeheerders verhogen jaarlijks op 1 februari de toltarieven en dat is 2026 niet anders. De prijsstijging blijft net als afgelopen jaar echter binnen de perken.

Tussen 2022 en 2024 werden de toltarieven jaarlijks met flinke percentages verhoogd, tot wel 5% ten opzichte van het jaar ervoor. Afgelopen jaar bedroeg de stijging een bescheiden 0,92% gemiddeld in vergelijking met 2024 en voor komend jaar gaat het tarief van de péage met gemiddeld 0,87% omhoog. Dat is minder dan de inflatie in Frankrijk, die door de centrale bank op ongeveer 1% wordt geraamd.
20 aparte snelwegbeheerders
De ruim 9.000 kilometers Franse snelweg waar tol geheven wordt, zijn in beheer bij in totaal 20 private partijen, waarvan de grootste onder andere Sanef, Vinci en APRR zijn. Per bedrijf verschillen de aanpassingen van de tarieven, maar over het algemeen hanteren ze voor komend jaar allemaal een stijging van minder dan 1%. Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met inflatie en met de investeringsprogramma’s van de exploitanten. Nieuwe onderhandelingen met de Franse overheid over de concessies zijn gepland voor de belangrijkste contracten die tussen 2031 en 2036 aflopen.
45% is staatsbelasting
Belangenorganisatie ’40 Million Motorists’ is weliswaar tevreden over de beperkte stijging van de péage, maar wijst er wel op dat maar liefst 45% van de tol naar de Franse schatkist gaat en een staatsbelasting vormt. “Dit is een volkomen onevenredig bedrag . De Fransen moeten steeds meer betalen, terwijl hun mobiliteit nog nooit zo essentieel is geweest”, aldus de vereniging die naar eigen zeggen -zoals de naam al doet vermoeden- tientallen miljoenen Franse weggebruikers vertegenwoordigt.






