Richting Oostenrijk mag je de files niet langer omzeilen

De Duitse politiek geeft groen licht om afritten van de snelweg A8 tussen München en Salzburg af te sluiten voor automobilisten die files willen ontwijken. In het Oostenrijkse Tirol is dat sowieso al gangbaar.

De A8 tussen de Beierse hoofdstad en Salzburg in Oostenrijk is vooral in de vakantieperiodes altijd zeer druk en files zijn er dan eerder regel dan uitzondering. Niet alleen in de zomerperiode of rond feestdagen, maar uiteraard ook in de winter als de skiërs en snowboarders naar de Alpen trekken. Bovendien wordt Oostenrijk alsmaar populairder als kampeerbestemming en je moet het land doorkruisen als je bijvoorbeeld aan de Adriatische Zee in Italië of in Kroatië gaat kamperen, of aan het Gardameer of in Slovenië.

Regio Rosenheim

Al die files op de A8 zorgen er tevens voor dat veel vakantiegangers met hun (kampeer)auto -al dan niet op aanraden van Google Maps bijvoorbeeld- via de afritten een sluiproute proberen te nemen. Tot grote ergernis van de lokale bewoners en de gemeentebesturen, want vervolgens loopt in die dorpjes natuurlijk de hele boel vast. Puntje bij paaltje schiet je er doorgaans weinig mee op als je zo’n “detour” neemt, maar het leed is dan al geschied. De situatie is met name kritiek in de regio Rosenheim, waar het in de plaatsen Rohrdorf, Achenmühle en Frasdorf vaak leidt tot verkeersopstoppingen. Vandaar dat lokale bestuurders aan de bel hebben getrokken bij het Duitse ministerie van Verkeer.

Ministerie geeft groen licht

In het voorjaar van 2025 schreven 15 lokale burgemeesters en de districtsbestuurder van Rosenheim een open brief en daarin eisten ze dat er voor het doorgaande verkeer uitritverboden op de A8 zouden komen, naar het voorbeeld van Tirol in Oostenrijk. Daar kun je nu bijvoorbeeld ook geen afritten meer nemen als je op de route van de Brennerpas zit. Volgens het ministerie zijn uitritverboden van de snelweg of doorgaande verkeersverboden in steden langs de route over het algemeen mogelijk en zouden de districtsbesturen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. Het plan is om borden op de snelweg te plaatsen die bestuurders aansporen om tijdens files op de snelweg te blijven en mogelijke inrijverboden aangeven. Het is echter nog onduidelijk hoe deze regels zullen worden gehandhaafd en welke uitzonderingen er zullen gelden.

Ook interessant voor jou