Rondje Duitsland-Italië

We doen een rondje Duitsland-Italië, om nieuwe caravan- en campermodellen voor 2021 te spotten voor Camp-to-Go. Vanuit Nederland pakken we eerst Bürstner mee en daarna Laika, helemaal in Toscane. Met een beetje geluk wippen we op de terugweg langs Carthago, met als kers op de taart Concorde. En die laatste doen we vooral voor de lol, om ‘ns achter het stuur te kunnen kruipen van zo’n enorme mastodont.

Voordelig tanken in Luxemburg
Bürstner, Laika, Carthago, Concorde… En tussen alle bedrijven door maken we een tussenstop vlakbij München, bij Truma, om te kijken of er op het gebied van accessoires nog leuke nieuwe dingen zijn. Caravanmovers of airco’s bijvoorbeeld. De eerste stop maken we bij Bürstner in Kehl. Vlakbij Straatsburg, dus zo’n beetje op de grens van Duitsland en Frankrijk. De TomTom denkt dit keer een beetje met ons mee en voert ons over Luxemburg, zodat we ook nog even voordelig kunnen tanken. Vijfenzeventig liter voor zeven tientjes – van zo’n prijs kun je alleen maar dromen in Nederland. Onze glimlach duurt tot in Kehl waar we onder meer de nieuwe Bürstner Elegance kunnen bewonderen, met een compleet nieuw toiletsysteem van Thetford, met de magische naam iNDUS. Dat systeem is in een aantal jaren helemaal uitgedokterd door het Nederlandse bedrijf uit Etten-Leur en maakt het leven van de camperaar nóg eenvoudiger.

Thetford iNDUS

Thetford iNDUS – je toilet legen wordt bijna leuk!
De essentie van het nieuwe iNDUS systeem – dat je straks alleen af-fabriek kunt bestellen als je een nieuwe camper koopt – is dat je een extra tank krijgt onder je camper voor het afval uit je toilet. De wc doorspoelen doe je met grijs water, dat je dus al eerder gebruikte voor de afwas en om te douchen. Daarmee spaar je dus op je waterverbruik uit de drinkwatertank. Da’s dus niet alleen duurzamer maar ook handiger – een mooie combi. Zodra je toiletcontainer vol raakt, krijg je via een app een seintje en diezelfde app leidt je naar een camperplek of camping met loospunt. En dan loos je in één keer zowel de ‘zwartwatertank’ met je toiletafval en meteen daarachteraan je grijswatertank. Daardoor sta je hooguit eens in de 7-8 dagen bij zo’n afvalwaterpunt in plaats van dat je daar meerdere malen per week mee bezig bent. En: zonder vies gespetter, want dat iNDUS-systeem heeft een aparte unit die je gewoon op het loospunt plaatst. En daarna pompt iNDUS beide tanks helemaal leeg. Dat zorgt voor meer flexibiliteit en echt een hobby zal het legen van de ‘good old’ toiletcassette natuurlijk nooit worden. Mooie innovatie van Thetford. Enne, toiletvloeistoffen? Dat iNDUS-systeem heeft een handige doseermodule voor alle vloeistoffen – geen omkijken meer naar, hooguit af en toe een flesje vervangen!

Het interieur van de nieuwe Bürstner Elegance 2021

Bürstner-nieuws
Thetfords iNDUS is voor het eerst ingebouwd in de nieuwe Bürstner Elegance en bij Adria wordt er ook al aan gewerkt. Veel merken zullen volgen, is onze inschatting. Die Bürstner Elegance integraalcamper is – je zou het bijna vergeten – compleet nieuw ontwikkeld met een prachtig designinterieur, een grote douche en een nieuw systeem voor het hefbed. Ander Bürstner-nieuws is de Lyseo 644-G Harmony Line: een bijzondere camper op Fiat Ducato, met een rondzit achterin, met daarboven een hefbed – helemaal volgens de ‘wohnfühlen’ filosofie van het Duitse merk dat veel energie steekt in interieurs waarin je je meteen thuis voelt – vorig jaar werd de Lyseo-M daarmee zelfs ‘Camper van het Jaar’ bij de ANWB-verkiezing.

PremioPlus van Bürstner: caravan met hefbed

Caravan met hefbed
Bijzonder ander Bürstner-nieuws is de Premio Plus caravan met een hefbed boven de dinette: compleet nieuw ontwikkeld. Nieuw is ook de constructie van het hefbed, dat nu nog makkelijker omhoog en omlaag gaat. En het grote voordeel van zo’n hefbed is dat je caravans compacter kunt bouwen, terwijl je toch alle faciliteiten – wonen, slapen, koken, douche&toilet – aan boord hebt. Waardoor je zo’n caravan, met een rijklaargewicht vanaf net boven de duizend kilo al met een relatief kleine auto kunt trekken. Qua laadvermogen kan er dan zo’n 350 killo mee in de caravan; de rest zet je vervolgens in de auto.

Onze volgende stop wordt Laika, in Toscane. Maar met een tussenstop ergens in Oostenrijk – die camping plukken we wel uit een van de handige apps op onze telefoon, als we het rijden een beetje zat worden. Lees je de volgende keer ook weer mee?

Recent Posts