Voor het eerst in 2 decennia Nederlandse winnaar Caravan van het Jaar
In 2005 won het inmiddels verdwenen merk Avento als laatste Nederlandse fabrikant de titel Caravan van het Jaar. 20 jaar later is de GetAway van Easy Caravanning de opvolger van eigen bodem in de ANWB-verkiezing.

Het lijkt wel alsof de cirkel rond is, want 20 jaar geleden werden de caravans van Avento gebouwd door Kip in Hoogeveen. Enkele jaren geleden startten voormalige medewerkers van Kip Caravans in Drenthe met de productie van vouwwagens onder de nieuwe merknaam Easy Caravanning. Die naam was een voorbode van wat komen zou, want vorig jaar presenteerden zij met de GetAway hun eerste caravanmodel. Zodoende was Nederland eindelijk weer een caravanfabrikant rijker. Op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs volgt nu de ultieme bekroning, want de GetAway is uitgeroepen tot Caravan van het Jaar 2026.
Focus op elektrisch rijden
In de finale van de jaarlijkse ANWB-verkiezing rekende Easy Caravanning af met concurrenten LMC e:dero en de Next 380. Zodoende is de oer-Hollandse GetAway de troonopvolger geworden van de Tabbert Cazadora, die vorig jaar met de titel aan de haal ging. Net als met vouwwagen TakeOff heeft Easy Caravanning de GetAway onder andere ontworpen met het oog op elektrisch rijden. De vorm is aerodynamisch en de caravan is compact en lichtgewicht, waardoor de invloed op het rijbereik van de trekauto minimaal is. Desondanks heb je binnenin genoeg ruimte om met 2 personen comfortabel te zitten, slapen en koken. Dankzij allerlei slimme snufjes en dankzij het innovatieve hefdak ontbreekt het je hier aan niets.
Minder weerstand
Dat het ontwerp van de GetAway daadwerkelijk positief bijdraagt aan een hogere actieradius van de trekauto, is recent aangetoond met allerlei simulaties door een gespecialiseerd bureau. Ten opzichte van een ’traditionele’ caravan heeft deze van Easy Caravanning een veel kleiner frontaal oppervlak, hij is smaller en natuurlijk een stuk lichter met z’n 750 kilogram. Dat alles zorgt ervoor dat het brandstof- of stroomverbruik van het trekkende voertuig meer binnen de perken blijft, simpelweg als gevolg van minder (lucht)weerstand.