Bürstner caravans en campers

Meesterschrijnwerker Jakob Bürstner, net 30 jaar oud, opent een eigen meubelfabriek in Neumühl, bij Kehl, Duitsland. In 1958 ziet zijn zoon Gerhart Bürstner meer toekomst in de caravan en ontwikkelt met succes z’n eerste exemplaar. Drie jaar later volgt een nieuw model, de Delphin. Met inmiddels een overvol opdrachtenbestand komt in 1966 de ommezwaai: van meubelfabriek naar caravanbouwer.

In 1975 zorgt de Flipper voor een successtory bij de caravans. In 1986 zet Bürstner de stap naar de campers, met de Fiat Ducato als basis. De opbouw van de camper komt grotendeels uit de caravanproductie. In 2003 introduceert Bürstner, ook onder de naam Delfin, een camper op basis van Renault Master. Zo ontstaat de trend die Bürstner tot aan vandaag handhaaft: het produceren van recreatievoertuigen met een eigen gezicht. Bürstner behoort sinds 1998 tot de Erwin Hymer Group.

CARAVANMODELLEN

De instapserie van Bürstner bestaat uit drie types: allereerst zien we de Premio Life met zes indelingen, vervolgens de Premio met elf indelingen en tenslotte de Premio Plus (vier indelingen) met een hefbed boven de dinette – Bürstner was de eerste caravanbouwer die het tweepersoons hefbed uit de campers introduceerde in de caravan. In het modellengamma zit vervolgens de Averso, de middenklasser met een trendy uitstraling, verkrijgbaar in twaalf indelingen. Vanaf modeljaar 2020 is er ook een Averso Harmony Line: een luxe designversie van de ‘gewone’ Averso, ook met zeven indelingsvarianten. Tenslotte is er de Averso Plus (drie indelingen), waarbij ‘Plus’ staat voor het extra tweepersoonshefbed boven de zithoek.

CAMPERMODELLEN

Bürstner heeft twee campervanseries op Fiat Ducato – de Eliseo en Campeo – in drie lengtes (540, 600 en 640 cm) en vier indelingen. Daar nog net onder zit de Copa: een microcamper met hefdak, gebaseerd op de Ford Transit Custom met 130 pk (optioneel 185 pk). Vanaf voorjaar 2022 heeft die een ‘avontuurlijk’ broertje, de eveneens op de voorwielen aangedreven Copa Trail die een sportieve offroad-uitstraling heeft. Na de campervans volgt de Nexxo Van, een compacte halfintegraal met een breedte van 2.20 meter en verkrijgbaar in vijf indelingen met een lengte van 5.99 tot 6.99 meter. Dan komt de Travel Van, een luxere uitvoering van de Nexxo Van, verkrijgbaar met dwarsbed of bedden in de lengterichting. Vervolgens komt de Delfin: een halfintegraal op Citroën-chassis en verkrijgbaar in zeven indelingen. Daarna volgt de Lyseo-serie: de Lyseo M op Mercedes Sprinter – met twee indelingen – en de Lyseo TD op Fiat Ducato, in tien indelingen. Er is ook een Lyseo-alkoofcamper, de Lyseo Time A, met twee indelingen. Bij de hogere middenklasse Ixeo-serie kun je ook kiezen voor de halfintegraal Ixeo TL (twee indelingen) met een aerodynamisch gevormd dak waarin het tweede tweepersoonshefbed schuilgaat. In de top van Bürstner vinden we de Elegance-serie: een integraal in de premiumklasse op Mercedes Sprinter, met tandemas ALKO chassis. Deze camper is als eerste voorzien van het Thetford iNDUS toiletsysteem met vaste tank onder het chassis. Op de foto zie je de Lyseo Gallery: voorlopig nog een designstudie waarmee Bürstner experimenteert met een door luchtbalgen uitklapbaar hefdak met daaronder een ruim slaapgedeelte.

Meer info: www.buerstner.nl
Klik hier voor de dealerlocator

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Camp to Go

Schrijf je in voor de Camp to Go nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuwe inspiratie, acties en nieuwtjes!