Dethleffs caravans en campers

Omdat hij tijdens zakenreizen graag zijn familie om zich heeft, bouwt Arist Dethleffs z’n eerste caravan in 1931. Die rijdende hotelkamer trekt nogal belangstelling en zo wordt Dethleffs grondlegger van het reizen met een caravan. In 1936 gaan de eerste caravans in productie, in 1955 loopt de eerste Nomad-caravan van de band: een serie die nog steeds bestaat.

In 1971 wordt Dethleffs uit het Duitse Isny verkocht aan Wolfgang Thrun en Jakob Eicker (T.E.C.). Samen met Erwin Hymer richten zij in 1980 de onderneming CMC op, met daarin de merken Dethleffs, Eriba, Hymer en TEC. In 1983 verwerft Erwin Hymer alle rechten van het CMC-concern. Dethleffs blijft groeien en in 1983 begint de productie van de eerste camper, waarna opnieuw een zeer succesvolle periode volgt. In die jaren maakt Dethleffs faam als fabrikant van veelzijdige recreatievoertuigen voor de hele familie. Dat ‘familiegevoel’ staat bij Dethleffs nog altijd hoog in het vaandel.

CARAVANMODELLEN
Het caravanportfolio start met de c’joy, een instapper (met vier indelingen) die door z’n compacte afmetingen en laag gewicht ook geschikt is achter veel kleinere auto’s. Daarna volgt de c’go, een hippe serie caravans in vier vrolijke bekledingsvarianten die we ook terugzien in de c’go Up!: een caravan met hefbed boven de dinette. Van de Up! zijn er twee modellen beschikbaar, waarvan de langste maar liefst 7 slaapplaatsen heeft. De c’go spring editing is een special met twee indelingen. Ook in het portfolio zit de Coco is een superlichte, moderne caravan die aangeeft hoe Dethleffs de toekomst ziet – er is zelfs een prototype (e-Coco) waarmee de Duitse fabrikant experimenteert met elektrische hulpaandrijving.
Dan volgt de Camper, een caravanserie met een omvangrijke standaarduitrusting en veel indelingen met stapelbed: ideaal voor families. De Generation-serie is nieuw in 2020 en is een speciaal actiemodel met vijf indelingen. De Nomad is al jarenlang een populair model bij Dethleffs. Hij combineert een elegant interieur met een uitgebreide standaarduitrusting. In de bovenklasse zien we de stijlvolle Exclusiv met zes indelingen, voorzien van dimbare indirecte verlichting leuke designdetails, zoals 3D-effecten bij de bovenkastkleppen. Dan komen we bij de Avantgarde (twee indelingen) met veel extra’s voor de Nederlandse markt: de Camper Avantgarde 460 EL en de Nomad Avantgarde 460 EL.

CAMPERMODELLEN
Voor modeljaar 2020 starten we met een bijzondere camper van Dethleffs: de GlobeVan e-Hybrid met hefdak, op basis van de Ford Transit Custom. Hij heeft een elektromotor waarmee je tot 50 kilometer in de stad kunt rijden en door de range extender – een benzinemotor van 1,0 liter – ontstaat een actieradius van 500 kilometer. Het reguliere portfolio begint met de Globebus, de meest compacte camperserie bij Dethleffs, waarmee je door de smalste straatjes en de bochtigste bergpassen kunt toeren. Deze serie is beschikbaar in zowel halfintegraal- als integraalcampers. Daarna volgt de Trend: een camper voor de sportieve en prijsbewuste camperaar. Ook verkrijgbaar als halfintegraal als integraal, met een strakke afwerking en de houtvrije Lifetime-Smart bodemconstructie. Vervolgens komen we bij de nieuwe Pulse, die in het middensegment valt: een ruime wagen met een prachtig lichtconcept in het interieur. Gebouwd op de vertrouwde Fiat Ducato, met keuze uit zes halfintegralen en zes integraalindelingen. De Pulse is ook als aangeklede Pulse GT en als Pulse Classic verkrijgbaar. De Globeline T 6613 EB is een nieuwe halfintegraal op basis van een Mercedes Sprinter met achterwielaandrijving. De Esprit markeert de topklasse bij Dethleffs, met veel comfort, beschikbaar in twee integraaluitvoeringen en twee halfintegralen. We besluiten met twee bijzondere series. Allereerst de ALPA: een succesformule voor avontuurlijke stellen. De A 9820-2 staat op een robuust Iveco-chassis met dubbele luchtvering, achterwielaandrijving en een toelaatbaar totaalgewicht tot 7,2 ton. En dan hebben we nog de Globetrotter in twee uitvoeringen: de XXL A is een grote alkoof op Iveco-chassis en de XL I is een grote integraal op Fiat/AL-KO chassis.

Meer info: www.dethleffs.nl
Klik hier voor de dealerlocator

Recent Posts