Frankia campers

Gustav Gross startte in 1960 de Frankia-onderneming die dertig jaar later, in 1990, opging in de Franse Pilote-groep. Toch is Frankia nog altijd een overduidelijk ‘made in Germany’ product. Zowel de ontwikkeling als de productie vindt plaats in het Duitse Marktschorgast.  

De nieuw Frankia Neo integraal, ontwikkeld voor het B-rijbewijs.

In ruim 55 jaar wist Frankia uit te groeien tot een gerenommeerd camperproducent. Zo’n honderdvijftig medewerkers produceren jaarlijks 550 campers. De productie van meubelwerk, carrosseriedelen, stoffering en zelfs het spuitwerk van de wagens in zilver metallic en de speciale Platin-kleur, vindt plaats in eigen beheer. Zo blijft de hoogste kwaliteitsnorm gewaarborgd. Ook biedt deze onafhankelijke werkwijze mogelijkheden tot vergaande personalisering van campers: alle meubeldecors en stofferingen zijn naar wens te combineren en voor veeleisende klanten is er zelfs een afwijkende indeling te realiseren. Je hebt keuze uit maar liefst achtenzeventig mogelijkheden met betrekking tot chassis en indelingen.

De Yucon ‘microliners’, leverbaar op Mercedes, Fiat en – nog compacter – op Renault.

CAMPERMODELLEN

De Yucon is de campervan van Frankia, al noemen ze die zelf ‘microliners’. Hij is zowel op Fiat als Mercedes verkrijgbaar en met ingang van modeljaar 2023 ook in een nog compactere Renault-uitvoering met hefdak. Op Mercedes is hij er in vier uitvoeringen, op Fiat is de Yucon er in vier indelingen met de drie gebruikelijke lengtes: 540, 600 en 640 cm. De Yucon-campervans op basis van de Renault Trafic is er in drie uitvoeringen, allemaal met hefdak: twee van 5,08 meter (de 51 FB en de 51 SB) en de iets langere 55 SB (5.48 meter). Dan volgen de Frankia Neo halfintegraalcampers (MT 7 GDK en MT 7 BD) die specifiek voor het B-rijbewijs zijn ontworpen; beide gebouwd op de Mercedes Sprinter met voorwielaandrijving. Voor het modeljaar 2023 is de Neo nu ook als integraal verkrijgbaar. Net als de grote de grote C-rijbewijsmodellen hebben zowel de Neo halfintegraal als de nieuwe integraalversie een een wintervaste, dubbele bodem en– typisch Frankia – een grote achterklep bij de garage. Bij de grote modellen rolt allereerst de F-Line van de band, een populaire serie op Fiat met AL-KO-chassis, die als integraal (dertien indelingen) en als alkoofcamper (twee modellen) verkrijgbaar is. De M-Line staat op een Mercedes-chassis en bestaat uit twee integralen en één halfintegraal. Vervolgens komen we bij de luxe Titan-serie, bestaande uit acht integraalcampers op Fiat/AL-KO. Iedere lengte staat ook als Plus-indeling in de folder: met een rondzit achterin en de bedden boven de cabinestoelen. Het topmodel van Frankia is de Platin op Mercedes-chassis: deze integraalcamper is verkrijgbaar in twee lengtes en – per lengte – drie indelingen, waaronder de Plus-indeling met rondzit achterin.

Meer info: www.frankia.com en www.raemacampers.nl
Klik hier voor de dealerlocator

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.