Oude bekende is Trekauto van het Jaar en lust ook benzine

Nadat in voorgaande jaren twee keer een elektrische auto tot beste caravantrekker werd bekroond, is het nu de beurt aan een oude bekende. De plug-in hybride Mitsubishi Outlander is Trekauto van het Jaar 2025.

Vorig jaar won de elektrische Kia EV6 de titel en in 2022 was dat zustermodel Hyundai Ioniq 5. Behalve de beperkte actieradius van een elektrische auto, waar nogal wat caravanbezitters in de praktijk tegenaan hikken, was er nóg een puntje. Want de Kia weegt schoon aan de haak al gauw zo’n 2.300 kg en als er dan ook nog een flinke caravan achter wordt gehangen… Dan kom je al gauw boven de 3.500 kg totaalgewicht en dan volstaat rijbewijs B niet meer. Afhankelijk van de exacte uitvoering kom je met de Trekauto van het Jaar 2025 al weg met zo’n 1.800 kg ledig gewicht en dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Tegelijkertijd mag de Mitsubishi Outlander PHEV maximaal 1.600 kg trekken. En dan blijf je bij elkaar opgeteld dus ruim onder de 3,5 ton.

Bijtellingsknaller van weleer

De Outlander draait al een tijdje mee en de allereerste variant was zo’n 10 jaar geleden als een van de eerste (plug-in) hybride auto’s de bijtellingsknaller van Nederland. Zakelijke rijders konden er fiscaal zeer gunstig mee de weg op en de Japanner ging dan ook vele duizenden keren als een zoet broodje over de toonbank. Tweedehands was de SUV een heel stuk minder gewild, dus ze gingen na afloop van de leaseperiode ook weer met hordes tegelijk de grens over voor export. In nieuwe gedaantes heeft het model door de jaren heen toch stand weten te houden en nu dus met de titel Trekauto van het Jaar als bekroning.

Riante binnenruimte

De experts van de ANWB zeggen in het juryrapport over de Mitsubishi: “De enorme trekkracht van de half-elektrische aandrijflijn, de onverstoorbare wegligging en de riante binnenruimte zijn de belangrijkste redenen voor de winst. Ook de duidelijke bedieningsknoppen kunnen op meer waardering rekenen dan de hypermoderne schermbedieningen van een aantal concurrenten in de test. Hiermee kan de bestuurder de aandacht volledig op het verkeer richten.” De Outlander versloeg bij deze verkiezing de concurrentie bestaande uit de Dacia Duster, Leapmotor C10 REEV, MG HS PHEV, Nissan Qashqai 1.3 mild-hybrid en de Skoda Superb iV Combi.

Soepele prestaties

Het hogere wagengewicht en het lage zwaartepunt vertalen zich in een zeer stabiel weggedrag met de caravan aan de haak”, aldus de jury. “Het aandrijfconcept van de Outlander, waarbij een brandstofmotor de accu’s voor de elektromotor oplaadt en slechts in uiterste gevallen rechtstreeks voor de aandrijving zorgt, is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Ook de soepele prestaties, het fijne zitcomfort, de riante bagageruimte en de doordachte vierwielaandrijving moeten worden genoemd en geroemd.” De Outlander is dus een plug-in hybride en kan elektrisch rijden, maar lust ook benzine, hetgeen de totale actieradius ten goede komt. Het motorvermogen bedraagt 225 kW (306 pk), het maximale trekgewicht is 1.600 kg en de kogeldruk 80 kg.

Ook interessant voor jou