Langste hangbug ter wereld gaat grootste eiland van Italië verbinden
De Italiaanse overheid heeft €13,5 miljard euro toegewezen voor een brug over de Straat van Messina. Die wordt 3,7 kilometer lang, gaat het grootste Italiaanse eiland verbinden met het vasteland en verkort de reistijd met zo’n anderhalf uur.

Al decennialang -en misschien wel al eeuwenlang- wordt er gesproken over een brug tussen het vasteland van Italië en het grootste Italiaanse eiland Sicilië. Nu worden de plannen dan eindelijk concreet, want de regering heeft maar liefst €13,5 miljard toegezegd voor het project dat op z’n vroegst in 2032 klaar is. De brug over de Straat van Messina wordt 3,7 km lang en de langste ter wereld in zijn soort (met één overspanning). De goedkeuring maakt de uitvoering van voorbereidende werkzaamheden, waaronder archeologisch en geologisch onderzoek, mogelijk. Op Sicilië is er nogal wat vulkanische activiteit en in de regio komen regelmatig aardbevingen voor, dus die brug moet wel tegen een flinke stoot kunnen.
Ruim €100 voor retourtje veerboot
Tussen de haven van San Giovanni -helemaal in de teen van de Italiaanse laars- en de Siciliaanse stad Messina varen nu nog zo’n 50 à 60 keer per dag veerboten op en neer, in principe elke 40 minuten. Zonder de wachttijd in de haven zou dat tochtje van zo’n 8,5 kilometer 20 minuten tot een half uur in beslag nemen. Reken met een camper of met een caravan achter de auto op tussen €100 en €150 voor een retourtje. Over de nieuwe brug wordt de reistijd slechts een paar minuutjes. Het is nog niet bekend of en hoe er tol geheven gaat worden. Die tol ben je trouwens sowieso (extra) kwijt als je ervoor kiest om via de snelweg helemaal naar het zuidelijkste puntje van Italië te rijden, om daar vervolgens die veerboot naar Messina te nemen. Een alternatief is een veerdienst vanuit bijvoorbeeld Salerno bij Napels of zelfs vanuit Genua. Duurt dan wel enkele tot tientallen uren.
Treinen op de veerboot
Als je gaat kamperen in Italië en ook graag het mooie Sicilië wil bezoeken, dan gaat deze brug natuurlijk uitkomst bieden. Je hoeft dan niet meer op een veerboot te wachten die vervolgens nog een tocht van minimaal een half uur moet maken. In de spitsuren kan de wachttijd oplopen tot een of twee uur, dus die brug gaat echt wel een verschil maken. Momenteel gaan zelfs complete treinstellen op de veerboot (!), want treinen kunnen de Straat van Messina alleen oversteken door de rijtuigen op veerboten te laden. Volgens de Italiaanse premier Meloni is “de bouw van de brug minder milieubelastend dan alle veerboten die dagelijks tussen Sicilië en het vasteland op en neer varen.”
Romeinen bouwden al een brug
De brug over de Straat van Messina gaat zich uitstrekken tussen twee 400 meter hoge torens, met een dubbele spoorlijn in het midden en 2 of 3 rijstroken aan beide kanten. De plannen moeten echter nog wel worden goedgekeurd door Italiaanse en Europese instanties. Over dit project werd in de jaren ’50 en ’60 al gedebatteerd en de regeringen van wijlen Berlusconi haalden ze begin deze eeuw weer van stal en kregen er Europese steun voor. Nu is het de regering-Meloni die -zo het lijkt- eindelijk gaat doorzetten, ook als onderdeel van ‘militaire logistiek’ en deels om de NAVO-norm te halen. Overigens wilden de oude Romeinen destijds al zo’n brug, sterker nog: ze zouden er zelfs provisorisch toen eentje hebben gebouwd. Op dit moment is de brug van Çanakkale in Turkije nog de langste hangbrug ter wereld met een overspanning van ruim 2 kilometer.