Mont Blanctunnel vanaf 1 september gesloten, werkzaamheden tot 2043

De Mont Blanctunnel is een belangrijke verbinding tussen Frankrijk en Italië. Net als de afgelopen jaren gaat de tunnel in de herfst van 2025 wederom maandenlang op slot. Minstens 18 jaar lang (!) blijft er hinder voor het verkeer.

Ruim 60 jaar na de opening van de Mont Blanctunnel worden cruciale delen gerenoveerd. In het najaar van 2023 en 2024 was de tunnel daarvoor al maandenlang afgesloten en dat gaat in 2025 wederom gebeuren. Vanaf maandag 1 september om 17:00 uur wordt de doorgang versperd en pas op vrijdag 12 december om 17:00 uur gaat de tunnel weer open. Net op tijd voor het wintersportseizoen dus.

Elk jaar tot 2043

Eigenlijk zou de tunnel 3 tot 4 jaar dicht moeten om alle werkzaamheden in één keer te kunnen uitvoeren, maar dat vonden de exploitanten toch iets te gortig. In plaats daarvan is besloten om de komende 18 jaar -dus tot 2043- telkens tijdens een periode van 3 à 4 maanden aan de slag te gaan. De Mont Blanctunnel is bijna 12 kilometer lang en verbindt het gebied rond Chamonix in Frankrijk met de Italiaanse Aostavallei, van waar je verder kunt rijden richting Turijn of Milaan. Een retourtje door de tunnel kost trouwens meer dan €90 aan tol voor een camper of met de caravan. Check alle toltarieven voor Alpentunnels en -passen via deze link.

Alternatieve routes

Een alternatieve route gaat door de zuidelijker gelegen Fréjustunnel, vanuit Albertville en Chambéry naar Turijn. Je kunt ook via Martigny in Zwitserland de Aosta-vallei bereiken en dan ga je door de Grote Sint Bernhardtunnel van bijna 6 kilometer lang. Je hebt dan wel een Zwitsers snelwegvignet nodig, naast dat je ook tolgeld voor de tunnel verschuldigd bent. Desgewenst kun je ook kiezen om over de nabijgelegen Kleine Sint-Bernardpas te rijden, maar dikke kans dat die vanaf eind oktober gesloten wordt vanwege de sneeuwval.

Ook interessant voor jou