Tesla-ingenieurs presenteren elektrisch aangedreven caravan 'Lightship'
Het is misschien wel het Ei van Columbus om te voorkomen dat de actieradius van een elektrische trekauto ernstig onderuit gaat met een caravan aan de trekhaak: een caravan die zélf ook elektrisch aangedreven wordt. Voormalige ingenieurs van Tesla brengen nu de futuristische ‘Lightship’ op de markt. Mag wel wat kosten, overigens.

Elektrisch rijden wordt in Nederland steeds meer de standaard, maar voor caravanbezitters is een ‘EV’ vaak geen optie. Uit ervaring weten we dat de actieradius met een caravan erachter al heel snel (soms meer dan) halveert, waardoor je zowat elke twee uur een laadpaal moet gaan opzoeken. Dat ondervonden we bijvoorbeeld tijdens de praktijktest met het Algemeen Dagblad, toen we een retourtje Parijs ondernamen met een Tesla en op de heenweg een caravan aan de haak en op de terugweg een vouwwagen. Niet alleen hier, maar ook in Amerika blijkt dat een dingetje te zijn voor kampeerders. Voormalige ingenieurs van onder andere Tesla hebben zich daar dan ook op een nieuw project gestort en dat heeft geresulteerd in de futuristische caravan met de naam Lightship (niet te verwarren met de Nederlandse zonne-energieauto Lightyear). Lees verder onder de foto.

Kwart miljoen dollar
Het idee achter deze Lightship is dat de caravan tijdens het rijden zichzelf elektrisch aandrijft en dat het daardoor geen energie van de trekauto kost. Die actieradius zou dan dus intact moeten blijven, uiteraard ook wanneer er ‘gewoon’ benzine of diesel verbruikt wordt. De caravan is uitgerust met talloze zonnepanelen en accu’s, en heeft bovendien een extreem aerodynamische vorm. Zoals het dit soort Amerikaanse creaties betaamt, is de Lightship natuurlijk gigantisch. Van binnen en van buiten. Sta je eenmaal op de camping, dan schuif je de wanden van het complete woongedeelte een metertje omhoog. En wat dat dan allemaal mag kosten? Schrik niet: de eerste 50 stuks gaan als Limited Edition ‘Cosmos’ voor 250.000 dollar in de verkoop. Oftewel bijna 240.000 euro! Het kan echter ook een stuk goedkoper, zie hieronder.
2.900 en 3.400 kilogram
Spreekt het principe achter deze caravan je aan, maar is een kwart miljoen je toch iets gortig? Het kan ook voor iets meer dan een ton… Een concurrent van de Lightship is namelijk de Pebble Flow (foto onder), die er enigszins hetzelfde uitziet en óók is ontwikkeld door knappe koppen die eerst bij Tesla in dienst waren (en bij Apple onder andere). Het idee is gelijk: de caravan drijft zichzelf elektrisch aan en het dak ligt vol met zonnepanelen. Al die techniek heeft natuurlijk gevolgen voor het gewicht, want de Pebble weegt maar liefst 2.900 kg! Daar heb je dan een aardige trekauto voor nodig om überhaupt van de oprit te komen. Waar de Lightship -die trouwens 3.400 kg weegt- een kwart miljoen moet kosten, vraagt Pebble voor de basisversie van de Flow ‘slechts’ 110.000 dollar… De duurste versie kost 175.000 dollar. Wij vermoeden zomaar dat we van zowel de Lightship als de Pebble weinig exemplaren in Europa zullen gaan zien. Het design van beide huzarenstukjes doet ons trouwens wél denken aan een caravan die we ook op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in oktober 2024 hebben gezien: de Bürstner Talis!

Elke maand meer zin om te kamperen
De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!