EV opladen in Spanje problematisch en in Portugal onmogelijk; Zwitserland het duurst
Vanuit Spanje kwamen de meeste klachten van Nederlandse elektrische rijders over defecte laadpalen. Zwitserland blijkt het duurst en in Portugal kun je alleen met een lokale pas opladen.

De ANWB bracht in kaart hoe vaak en waar in Europa afgelopen zomer gebruik is gemaakt van hun laadpas om elektrische auto’s op te laden. Daarmee werd bijvoorbeeld inzichtelijk dat Nederlandse vakantiegangers met een elektrische auto richting de Noordkaap reden én op Cyprus terecht zijn gekomen. Op bovenstaande kaart zie je waar in Europa de laadpas werd gebruikt. In de hele zomervakantieperiode van 2025 is daarmee meer dan 1 miljoen keer geladen.
Laadstress verleden tijd
Voor veel mensen is de vakantiereis met een elektrische auto geen belemmering meer, ook niet met een caravan erachter. Bovendien spelen campings in binnen- en buitenland steeds vaker in op de behoeften van (Nederlandse) elektrische rijders door alsmaar meer laadpalen te installeren op hun terreinen. Inmiddels is wel bekend dat het langs de Route du Soleil of Autobahn eigenlijk geen enkel probleem is om de accu op te laden en dat er van ‘laadstress’ dus geen sprake meer hoeft te zijn.
Meeste klachten uit Spanje
Toch zijn er ook nog wat uitdagingen en blinde vlekken in Europa die enige voorbereiding behoeven wanneer je op pad gaat met je EV. Zo rapporteerden de gebruikers van de ANWB-laadpas de meeste problemen met defecte laadpalen in Spanje. Ten opzichte van de zomer van 2024 werden daar dit jaar 172% meer laadsessies geregistreerd, maar dat leidde dus ook tot de meeste klachten. In Zwitserland is het dan wel weer goed geregeld, maar dat heeft ook z’n prijs. Het Alpenland bleek met gemiddeld bijna €1 per kWh het duurst van heel Europa. Ben je overigens van plan om met de elektrische auto naar Portugal te reizen, dan moet je even heel goed opletten.
Laadpas werkt niet in Portugal
Op de kaart zie je dat Portugal helemaal blanco is en dat is niet zonder reden. In tegenstelling tot de rest van Europa bepaalt hier het staatsenergiebedrijf wie laadpalen mag exploiteren en dat houdt automatisch in dat bijna geen enkele buitenlandse laadpas in Portugal werkt. Dat geldt ook voor de locaties van internationale netwerken, zoals die van Ionity of Tesla (hoewel die laatste nog probeert tegen de lokale wetten in te gaan). Een Portugese pas aanvragen kan eigenlijk alleen maar als je er ook woont, maar de ANWB adviseert om de zogenaamde Miio app te downloaden.