Dethleffs pakt uit
Veel nieuws voor modeljaar 2023

Dethleffs, de Zuid-Duitse camper- en caravanfabrikant uit Isny presenteerde tijdens de perspresentatie in Friedrichshafen veel nieuws voor modeljaar 2023. Zo krijgt de in Nederland bestverkochte c’joy caravan van Dethleffs een compleet nieuw interieur en wordt de Aero caravanfamilie uitgebreid met drie nieuwe modellen – met hefbed. Ook bij de campers zijn er primeurs, met de Ford Transit als basisvoertuig.

De Dethleffs Aero krijgt er drie 2023-modellen bij. Met hefbed.

FAMILIEVRIEND

‘Ein Freund der Familie’, dat is al sinds jaar en dag de slogan die Dethleffs voert en daarmee eert het merk z’n grondlegger Arist Dethleffs, die als vertegenwoordiger heel Europa rondreisde. Tijdens zijn omzwervingen miste hij zijn familie zo erg dat hij een aanhanger bouwde waarin hij samen met zijn gezin kon overnachten – zo konden vrouw en kinderen mee op reis. Later bouwde Arist nog een paar ‘woonwagens’ voor vrienden en familie en omdat daar veel belangstelling voor ontstond, verruilde hij het beroep van handelsreiziger voor dat van professioneel caravanbouwer. Families vormen nog steeds een belangrijke doelgroep en dat zie je onder meer terug in het grote aantal caravans met stapelbed en – bij de grotere modellen – zelfs complete kinderkamers met een eigen zitje en kinderspeelhoek.

Dethleffs c’joy 2023 – compleet nieuw interieurdesign. De in Nederland populaire c’joy 460 LE heeft enkele bedden.

NIEUW INTERIEUR BIJ DE C’JOY

Indelingen met stapelbed zien we ook in de instapserie van het merk, de c’joy – je schrijft ’t met kleine letters. De c’joy is een succesvolle modelreeks die in 2016 werd geïntroduceerd en meteen uitgroeide tot de bestverkochte caravanserie van het merk. Dat komt door z’n compacte afmetingen – de caravan is slechts 212 cm breed – waardoor ook beginnende caravanners gemakkelijk over smalle wegen kunnen rijden. Ook z’n gewicht maakt de c’joy populair, waardoor hij achter compacte caravantrekkers past: de kleinere caravanmodellen hebben een rijklaargewicht vanaf 900 kilo (max te beladen tot 1.200 of optioneel 1.350 kg) en kunnen daardoor meestal met het normale B-rijbewijs worden getrokken. Tijdens de persconferentie in Friedrichshafen, aan de Bodensee, werd de compleet vernieuwde c’joy gepresenteerd. Aan de buitenkant zie je nauwelijks verschillen met eerdere modeljaren, maar vanbinnen herken je de c’joy bijna niet meer terug. Speciaal voor deze caravanserie introduceert Dethleffs een nieuwe, lichte houtkleur die in combinatie met de grijze kleurvlakken en bijpassende stoffering (deels gemaakt van gerecyclede petflessen) die de c’joy een heel eigen gezicht geven. De gewaagde kleurvlakken zien we ook terug in de badkamer, die daardoor ook heel eigentijds aandoet. Bijzonder is ook de standaard compressorkoelkast die normaliter vooral te zien is in de duurdere caravanseries. Zo’n compressorkoelkast is een high-end apparaat dat zelfs nog onder tropische temperaturen prima blijft functioneren – béter dan de traditionele absorptiekoelkast. De c’joy serie is beschikbaar in vijf indelingen waarvan de 460 LE de bestverkochte Dethleffs-caravan van Nederland is (uitgevoerd met twee enkele bedden, waarvan je ook een groot tweepersoonsbed kunt maken).

Nieuw voor 2023: de Aero Up, drie modellen met hefbed boven de dinette. Er is zelfs een model met zeven slaapplaatsen.

UITBREIDING BIJ DE AERO CARAVANSERIE

Ander caravannieuws is er bij de Aero, een serie caravans waarmee Dethleffs een paar jaar geleden het 90-jarig bestaan vierde. De Aero krijgt er drie nieuwe, zogenaamde ‘Up’-modellen bij waarbij een hefbed in het plafond is weggewerkt. Dat trek je met de hand omlaag waardoor dus extra slaapplaatsen ontstaan. Van de drie nieuwelingen spant de Dethleffs Aero Up 460 KR de kroon met maar liefst zeven slaapplaatsen. Model 530 ER is ook een interessant model: dat zou een prima ‘deelcaravan’ kunnen zijn voor bijvoorbeeld opa’s en oma’s die de caravan samen aanschaffen met hun uitwonende kinderen en hun gezin. Indeling: enkele bedden (makkelijk instappen!) waar je ook een groot tweepersoonsbed van kunt maken, een tot bed om te bouwen dinette plus het hefbed erboven. Bij elkaar dus zes slaapplaatsen.

Een compleet nieuwe serie halfintegraalcampers op basis van de Ford Transit: de Dethleffs Just Go! met zes indelingen.

JUST GO! – CAMPER OP FORD TRANSIT

Bij de campers was het belangrijkste nieuws de introductie van de Just Go! – met uitroepteken. De nieuwe camperserie gebruikt de Ford Transit als basis. Veel Hymer-merken (Dethleffs maakt onderdeel uit van de Erwin Hymer Group) wijken uit naar Ford voor de camperproductie nu de populaire Fiat Ducato slechts mondjesmaat te verkrijgen is. In totaal zijn er zes modellen beschikbaar met lengtes van 6,99 of 7,36 meter. Opvallend aan de buitenkant is de stoere snuit met de grote Ford-grille en binnen vallen meteen de donkergrijze contrastvlakken op, samen met een nieuwe houtkleur. Door het grote dakluik en het panoramavenster boven het voorraam valt veel daglicht binnen zodat er toch veel ruimtebeleving ontstaat. De Just Go! Is leverbaar met de traditionele enkele bedden-indeling, maar bijvoorbeeld ook met een Frans bed (model T6905): een tweepersoonsbed in de lengterichting. In die uitvoering beschikt de camper over een enorme badkamer met een draaiwand waardoor een doucheruimte ontstaat, waarin je desnoods zelfs met z’n tweetjes kunt douchen. Voor de Nederlandse markt wordt de Just Go! geleverd inclusief het comfortpakket (bijrijdersairbag, cruise control, hordeur, extra dikke matrassen, panoramadakvenster, tweede garagedeur etc), waarvoor je in Duitsland fors extra moet betalen. De camper wordt standaard geleverd met de fluisterstille Ford EcoBlue-diesel met 130 pk, of optioneel met 160 pk. Beide motorvarianten zijn uit te rusten met automatische versnellingsbak. Een hefbed is optioneel, voor als je met vier personen onderweg wilt.

De Dethleffs Globetrail 590 C met de Ford Transit.

NOG MEER FORD

Sinds vorig jaar produceert Dethleffs ook campervans onder de eigen naam (uit de fabriek rollen onder andere ook Pössl-campervans). Naast de Globetrail 600 (met de Fiat Ducato als basisvoertuig) komt er voor modeljaar 2023 ook een Globetrail 590C bij, in een Ford Transit-jasje. De 590C is zes meter lang en voorzien van een dwarsbed. Bijzonder is de vlakke bodem die dus geen lastige opstapjes heeft tussen woon-en slaapgedeelte (stahoogte 194 cm). De keuken heeft een hogergeplaatste compressorkoelkast (dat scheelt bukken) en de laden in de keuken kunnen zowel naar binnen als naar buiten open. Dethleffs ontwikkelde speciaal voor deze wagen een badkamer met extra ruimte voor de douche. Een slimme oplossing die ontstaat nadat het bed gedeeltelijk is opgeklapt.

Een ‘Urban Camper’ voor 2023: de Globevan op basis van de Ford Transit Custom.

Nieuw is ook de wat Dethleffs een ‘Urban Camper’ noemt: de Globevan, tijdens de persconferentie aangeduid als “80 procent personenauto en 20 procent camper”. De Globevan is een mini-campervan met hefdak, op basis van de Ford Transit Custom. Hij is 497 cm lang, uitgevoerd met een keukentje, standkachel en een uitneembare achterbank waardoor er bijvoorbeeld ook een motorfiets mee kan op vakantie, of twee mountain- of ebikes. Compact in alles, behalve de afmetingen van het bed in het hefdak: 200 bij 140 cm.

De eerste 2023-modellen worden na de zomer in Nederland verwacht.
Meer weten over Dethleffs: klik hier. En een Dethleffs-dealer vind je hier.